Firmajulegaven er en vigtig anerkendelse af både medarbejderens og kundens betydning for virksomheden. En god firmajulegave udviser en taknemmelighed overfor årets store arbejdsindsats eller et vellykket teamwork. Det er vigtigt, at ledelsen i en virksomhed giver udtryk for, at de værdsætter deres ansatte og deres arbejdsindsats. Hvis arbejdsgiveren udviser tilfredshed overfor sine ansatte, vil det højst sandsynligt også afspejle de ansattes tilfredshed. De fleste ansatte ønsker at få anerkendt og værdsat deres arbejde, og det vil tilmed give langt mere effektive ansatte.
Firmajulegave styrker virksomhedens fællesskab
Vælger virksomheden en god og kreativ firmajulegave til sine ansatte, vil det hurtigt blive samtaleemne både på arbejdspladsen og derhjemme. De ansatte vil snakke med hinanden på arbejdspladsen om den sjove og kreative firmajulegave, og det vil hurtigt skabe en god atmosfære blandt de ansatte, der kan styrke fællesskabet. Det er også ganske naturligt at snakke om årets firmajulegave derhjemme blandt familie og venner, hvilket kan føre til positiv omtale af virksomheden blandt medarbejderenes netværk. Det ville give et indtryk af en virksomhed, der tager sine ansatte alvorligt og sætter stor pris på deres indsats på arbejdspladsen, hvilket er en vigtigt del af en virksomheds branding udadtil.
Gaver er med til at motivere
God omtale af virksomheden kan også skabe nye potentielle kunder. For eksempel hvis man sender gode firmajulegaver ud til sine tidligere kunder som tak for et godt samarbejde, vil rygtet hurtigt spredes i kundens netværk. Det vil skabe god omtale i et bredere netværk af kunder, hvilket potentielt kan skabe virksomheden adgang til nye kunder, når de hører om virksomhedens gode ry. At sende firmajulegaver til tidligere kunder sender også et signal om, at virksomheden stadig er aktiv og i vækst. Det vil også skabe fornyet opmærksomhed på virksomheden, hvilket aldrig kan skade.
Alt i alt kan det aldrig være en dårlig idé at investere i firmajulegaver til tidligere kunder og ansatte.